en

UMetnost: Povezani v ustvarjalnosti

UMetnost: Povezani v ustvarjalnosti

Univerza v Mariboru svojo razvojno pot uresničuje skozi preplet izobraževanja, raziskovanja in umetnosti. Z ustvarjanjem okolja, ki spodbuja akademsko svobodo in integriteto, stremi k vrhunskim znanstvenim in umetniškim dosežkom. Umetniško ustvarjanje presega meje posameznih disciplin, izpopolnjuje izobraževalno in raziskovalno dejavnost ter odpira prostor za nastajanje izvirnih znanstvenih idej in ustvarjalnih izrazov, utemeljenih na odgovornosti do trajnostnega družbenega razvoja. Umetniška dejavnost Univerze v Mariboru se udejanja na področjih likovne in glasbene umetnosti, literarnega ustvarjanja ter arhitekture in oblikovanja. 

Ob praznovanju 50. obletnice Univerze v Mariboru s ciklom razstav UMetnost izrekamo posebno priznanje umetnicam in umetnikom, ki neprecenljivo prispevajo k razvoju akademskega in širšega prostora tako doma kot v tujini. Cikel premierno odpira predstavitev umetniške dejavnosti Fakultete za strojništvo (FS), kjer se v dialogu med znanostjo in tehnologijo ustvarja edinstven prostor za razvoj umetniškega izobraževanja in raziskovanja, usmerjen v iskanje sodobnih in inovativnih oblikovalskih rešitev ob spoštovanju kulturne dediščine. 

Na letošnji razstavi predstavljamo izbrana dela umetnic izr. prof. dr. Sonje Šterman, red. prof. dr. Martine Kač Nemanič in asist. Petre Jerič. Razstavne vitrine in stojala z njihovimi predstavitvami so bili zasnovani v sodelovanju z asist. Žigo Kreševičem in Markom Klemenčičem s Fakultete za gradbeništvo, prometno inženirstvo in arhitekturo. 

Otvoritev razstave bo potekala v okviru programa FestUM 15. 10. 2025 ob 10.30 v atriju Rektorata Univerze v Mariboru.

Petra Jerič

Asist. Petra Jerič, mag. akad. oblik. tekst. in oblač., na FS deluje kot asistentka na področju inženirskega oblikovanja. 

Njeno osrednje delo predstavljajo pedagoške aktivnosti, v okviru katerih študente aktivno spodbuja k razvoju lastnega oblikovalskega izraza ter iskanju inovativnih rešitev. Ob pedagoškem delu je dejavna tudi na raziskovalnem področju, zlasti v okviru svojega doktorskega študija, ki predstavlja temelj raziskovalnega dela pri njenem umetniškem ustvarjanju. 

Z letom 2025 je delno prevzela vodenje mednarodne CEEPUS Zimske šole Design Week, ki spodbuja ustvarjalno sodelovanje študentov iz različnih evropskih držav. 

Umetnost in znanost sta dve plati istega kovanca – obe temeljita na radovednosti, opazovanju in želji po razumevanju sveta. Ko se združita, ustvarita prostor za resnično inovacijo.

RAZSTAVLJENI DELI: 

Plašč iz kolekcije No Brainer 

Plašč iz avtorsko razvitega biomateriala iz alg je eden osrednjih kosov kolekcije No Brainer. Gre za biorazgradljivo oblačilo, oblikovano z mislijo na okoljsko odgovornost in estetsko inovativnost. Na površino materiala je s posebno tehniko sitotiska natisnjen vzorec, pridobljen iz odtisov starih bombažnih čipkastih zaves, kar ustvarja nostalgično teksturo in vizualno dinamiko. Laserski izrez dopolnjuje oblačilo z vzorcem, ki ponazarja zapletenost in lepoto človekovega miselnega sveta. 

Kolekcija No Brainer raziskuje temo odločanja, ki nas spremlja vsak dan. 

Nekatere odločitve sprejmemo nezavedno, druge zavedno, vse pa pomembno oblikujejo naše življenje. Strah pred posledicami pogosto vodi v dvom in neskončno tehtanje – včasih pa je najbolje odločitev preprosto sprejeti. Navdih izhaja iz notranjih procesov in možganov kot »motorja« odločanja. Vizualni jezik kolekcije se naslanja na umetnost dr. Grega Dunna, ki skozi nevroznanost razkriva čudežno kompleksnost naših misli. 

Avtorica je pred nastankom kolekcije tudi sama stala pred pomembno odločitvijo – zapustiti trenutno službo in sprejeti novo na FS v neznanem okolju? Ta osebna izkušnja je postala izhodišče za kolekcijo, ki v ospredje postavlja dvome, strahove in pogum, potreben za korak naprej. 

Obleka iz kolekcije No Brainer 

Obleka iz kolekcije No Brainer je sestavljena iz številnih lasersko izrezanih delov, ki simbolizirajo možgane. Na prvi pogled spominjajo na cvetove, saj želi avtorica možgane povzdigniti kot izvor življenja, razmišljanja in ustvarjalnosti – izpostaviti njihovo kompleksnost in čudovitost kot nekaj lepega, skoraj poetičnega. Posamezni deli so med seboj povezani z obročki, prevlečenimi z zlatom, kar kosu doda subtilen pridih prestižnosti. 

Tak način izdelave iz manjših enot omogoča tudi uporabo ostankov materiala, s čimer se zmanjšuje odpad. Sistem povezovanja hkrati omogoča modularno oblikovanje – oblačilo se lahko po želji razstavi in znova sestavi v drugačni obliki. Tak pristop ponuja možnost trajnega prilagajanja in spremembe osebnega izraza skozi čas. 

Kolekcija No Brainer želi gledalca ozavestiti o moči naših misli – tudi tistih nezavednih –, ki lahko vodijo do odločitev z globokim vplivom na naše življenje in okolje. Postavlja nove trajnostne standarde in izraža avtoričino prepričanje, da je izbira biomaterialov zagotovo prava pot v prihodnost – No Brainer. Avtoričin izrazni jezik je laserski izrez, ki ga kot raziskovalno in oblikovalsko orodje razvija tudi v okviru zaposlitve na FS. 

Martina Kač Nemanič

Red. prof. dr. Martina Kač Nemanič, univ. dipl. inž. arh., razume umetniško, pedagoško in strokovno delo na UM FS kot prostor preizkušanja, eksperimentiranja in razvijanja novih izraznih oblik. V okviru pedagoškega in raziskovalnega procesa na področju likovne umetnosti razvija lastne umetniške projekte, ki segajo na področja vizualne komunikacije, oblikovanja izdelkov, digitalnih medijev in arhitekturne zasnove.

Njena dela so zasnovana kot raziskovalni laboratorij, kjer se prepletajo teorija, praksa in refleksija. Posebno pozornost namenja interdisciplinarnemu pristopu – vključevanju znanstvenih, družbenih in kulturnih vsebin v umetniško-aplikativni izraz – ter dialogu s študenti. 

Oblikovanje je orodje za ustvarjanje povezave med idejo in človekom.

RAZSTAVLJENO DELO: 

EVERY CONTRIBUTION MAKES A DIFFERENCE 

Plakat z naslovom Every contribution makes a difference posreduje zamisel o pomembnosti medsebojnega povezovanja. Ključno sporočilo dela je, da lahko vsak posameznik ustvari boljši planet, pri čemer šteje vsak prispevek. 

Preplet prstnih odtisov vizualno ponazarja skupno prizadevanje za boljši svet ter poudarja pomen medsebojnega združevanja, vključevanja in soobstoja. 

Avtorica navdih za svoje delo črpa iz prepričanja, da sodelovanje v umetnosti in znanosti predstavlja pomemben sestavni del tako osebnostnega kot širšega razvoja. Kot je zapisala umetnostna zgodovinarka Iva Körbler, želi avtorica v svojem delu poudariti, da je oblikovanje – in iskanje oblikovalske rešitve – premišljena, postopna in celo kontemplativna naloga. Prizadevanje za čistost grafičnih rešitev, kjer je ideja oziroma tema skoncentrirana na več pomembnih vizualnih elementih, pa plakatom Martine Kač Nemanič daje visoko stopnjo zaznavnosti in prepoznavnosti (Körbler, 2021, 17). 

Avtorica s svojim ustvarjanjem v okviru delovanja na UM poudarja pomen razumevanja umetnosti v kontekstu osebnostnega razvoja in pomena medsebojnega sodelovanja – tako v ožjem kot tudi širšem, mednarodnem kontekstu. 

Plakat umetnice

Sonja Šterman

Izr. prof. dr. Sonja Šterman, univ. dipl. inž. oblik. tekst. in obl., deluje na FS na področju inženirskega oblikovanja. Njeno delo temelji na umetniških kriterijih z izrazitim poudarkom na povezovanju oblikovanja in raziskovanja. Oblikovala je kolekcije oblačil za podjetja in uniforme za različne slovenske službe, sodelovala pa je tudi v mednarodnih projektih razvoja zaščitnih oblačil. Med njene pomembnejše dosežke sodi zasnova celostne podobe akademskih oblačil UM. Kot mentorica študente aktivno spodbuja k vključevanju v projekte in sodelovanju z industrijo. Partnerstva s podjetji, kot so Alpina, Kauch, Sixinch in Sericyne, jim omogočajo razvoj v realnem okolju ter pogosto vodijo do priznanih dosežkov na področju industrijskega oblikovanja ali predstavitev modnih kolekcij v okviru Meseca mode v Pokrajinskem muzeju Maribor. 

Krojaška lutka predstavlja formo za neskončno eksperimentiranje. Vsaka kreacija nosi moj podpis, a šele gibanje in energija oseb, ki jo oblečejo, ji vdahneta moč, zgodbo in novo plast pomena, ki vsakič znova zaživi na svoj edinstveni način.

RAZSTAVLJENA DELA: 

THE ESSENCE OF LIFE 

Multifunkcionalni model s številnimi pojavnimi oblikami pripoveduje zgodbe življenja. Zaprta forma, ki simbolizira omejitve naših svetov, hkrati nakazuje metamorfozo novih spoznanj in postopno odlaganje bremen. Kliče k prebujanju in preoblikovanju v lahkotnejše oblike, kar dodatno poudarja uporaba kašmirja in svile. Model simbolno prikazuje prepletenost naših življenj ter iskanje notranjega miru, hkrati pa odpira vprašanja o intuiciji,svobodi in usklajevanju notranjih prepričanj. Spodbuja k prepoznavanju lastnega bistva in preseganju ega s spoštovanjem meja ljudi, narave in planeta. 

Model je bil zasnovan za vabljeno razstavo mednarodnih modnih oblikovalcev, ki jih povezuje sodelovanje z akademijo za umetnost Vilniaus dailės akademija v Vilni, Litva. Razstava prvega cikla trilogije Costume & Contemplation on Religion raziskuje sociokulturne, zgodovinske in verske teme, ki v dialogu z gledalcem raziskujejo svet in eksistenco ter poizkušajo z majhnimi koraki osmisliti svoje vsakdanje življenje. Tako se približajo resnici, ki jo iščejo. Model je bil leta 2022 razstavljen v razstavnih prostorih Titanikas akademije za umetnost Vilniaus dailės akademija, Vilna, Litva, in na gradu Panemunė ter leta 2023 v tekstilnem muzeju Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Lodž, Poljska. 

THE LIGHT 

Oblačilo iz več plasti svile nežno ujame in razprši svetlobo. Ogrinjalo iz zračne čipke v obliki kokona simbolno varuje naš notranji svet ter z detajli ročnih del vzpostavlja povezavo s tekstilno dediščino. Motivi obrazov prednikov opominjajo na krhkost in minljivost življenja – njihovo minevanje ponazarja igra svetlobe, ki ob prehajanju skozi čipko riše sence njihovih obrazov kot brezkončen spomin nanje. 

Model je bil zasnovan na povabilo akademije za umetnost Vilniaus dailės akademija, Vilna, Litva, v okviru drugega cikla trilogije Costume & Contemplation on Religion. Ta razstava raziskuje odnos posameznika do transcendentne resničnosti in odraža osebni odnos umetnika do svetega in profanega. Pri snovanju razstave so sodelovali predavatelji modnega oblikovanja na akademiji za likovno umetnost Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Lodž, Poljska, Vilniaus dailės akademija, Vilna, Litva, in Univerze v Mariboru, Slovenija. Model je bil leta 2024 razstavljen v tekstilnem muzeju Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Lodž, Poljska, in leta 2025 v razstavnih prostorih Titanikas akademije za umetnost Vilniaus dailės akademija, Vilna, Litva. 

Kreacija podpira prizadevanja evropskega projekta Obzorje Evropa na področju obujanja evropske kulturne dediščine. Projekt Aracne ohranja in inovativno spodbuja umetnost in kulturno dediščino svile na nacionalni in evropski ravni. 

SLOVENIJA NA EXPO MILANO 2015 

Koncept oblikovanja zajema ključne poudarke vsebinske zasnove sejma Expo 2015 s sloganom Feeding the Planet, Energy for Life ter teme slovenske predstavitve tematik I feel Slovenia ter Green. Active. Healthy. Prerezi in okrasna pošivanja oblačil idejno izhajajo iz logotipa I feel Slovenia, katerega dinamična forma navdihuje razgibano površino uniforme. Funkcionalna asimetrija je poudarjena z zelenimi šivi, ki simbolizirajo obdelovalne površine. 

Geometrijsko zastavljeno oblačilno celoto omehča multifunkcionalen modni dodatek v silhueti Slovenije. Organska oblika je izdelana v tehniki zračne čipke. Vsebinsko različni modeli predstavljajo znamenitosti in zgodbe o Sloveniji, povezanost in sodelovanje med ljudmi, hkrati pa s svojo strukturo spominjajo na naravo, na brstenje rastlin, ki so v naši prehranski verigi nujne za zdravo življenje. 

Avtorica je oblikovala celostno podobo oblačil za osebje, ki je na svetovni razstavi EXPO Milano 2015 zastopalo Slovenijo. Čipke so bile izdelane v soavtorstvu z mag. Silvo Kreševič Vraz, ki je vodila študente FS na področju posameznih vsebin zračne čipke v silhueti Slovenije (modni dodatek iz čipke). Model je bil oblikovan za natečaj Spirit Slovenia za celostno podobo oblačil za mednarodni sejem EXPO Milano. Idejni koncept, ki je bil izbran izmed desetih predlogov, je bil realiziran v sodelovanju s podjetjem Moda Mi&Lan, d.o.o. 

Modne dodatke v obliki Slovenije so v tehniki zračne čipke ustvarile študentke in sodelavke FS. 


Vljudno vabljeni k ogledu razstave! 

Oddelek za raziskovalno in umetniško dejavnost v sodelovanju s Službo za odnose z javnostmi UM 

Vrstica logotipov

Projekt sofinancirata Republika Slovenija, Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in inovacije, in Evropska unija – NextGenerationEU. 

Dostopnost

Vsebina

Barve

Ostalo