en

O priložnostih in izzivih odprte znanosti

Mag. Dunja Legat

Ravnateljica Univerzitetne knjižnice Maribor

Mag. Dunja Legat je ravnateljica Univerzitetne knjižnice Maribor in vodja Univerzitetne založbe Univerze v Mariboru.

Je bibliotekarska specialistka in predana zagovornica odprtega dostopa do znanja. S svojim delom in prizadevanji odpira poti sodelovanju, transparentnosti in svobodnemu pretoku informacij v znanstveni skupnosti. Je avtorica in soavtorica številnih objav s področja kakovosti knjižničnih storitev ter sodobnih trendov v bibliotekarstvu s poudarkom na odprtem dostopu do znanstvenih informacij in razvoju digitalnih virov.

Ali lahko sodelovanje občanskih raziskovalcev[1] med samim procesom raziskovalnega dela po vašem mnenju prinese dodano vrednost k raziskavam?

Občanska znanost ima omejitve. Pomemben je predmet raziskovanja in če ta omogoča udejstvovanje občanskih raziskovalcev. Enotne definicije za občansko znanost še ni. In interpretacij je več. Meni je blizu opis, ki opredeljuje občanske raziskovalce kot zbiralce podatkov, ki lahko nato sodelujejo tudi v kasnejših fazah znanstvenoraziskovalnega dela. Občanska znanost uvaja odgovornost raziskovalcev tako do skupnosti kot do občanskih raziskovalcev, s katerimi sodeluje. Pomembna je namreč tudi izobraževalna komponenta v obliki opolnomočenja občanov o predmetu, ki so ga pomagali raziskovati.

Ali študente spodbujate k temu, da se tudi sami seznanijo s praksami odprtega dostopa in uporabljajo odprtodostopne vire, pristope, drugo (npr. študijsko literaturo v odprtem dostopu, izobraževalne platforme v odprtem dostopu, pripravljenost na deljenje svojih prispevkov po načelih odprte znanosti ipd.)?

V knjižnicah že vsaj desetletje ozaveščamo o pomenu odprte znanosti za študente in visokošolske učitelje. Odprta znanost omogoča pridobivanje literature neomejeno in brezplačno, marsikdaj se lahko najde tudi literatura, ki je knjižnice ne zakupljamo. Vsekakor pa je dostop do znanstvene literature znatno hitrejši, sploh če se znanstveni članki širijo oz. javno objavljajo že v obliki prednatisov in recenziranih rokopisov. Pomembni so tudi odprti izobraževalni viri, ki se verjetno v izobraževalnem procesu ne uporabljajo pogosto. Prav zato smo si pod okriljem pilotnega projekta NOO Z odprtim dostopom do vseživljenjskega izobraževanja (ODVIj) zastavili vzpostavitev univerzitetne spletne učne zbirke Skriptarnica, ki bo poleg predpisane učne literature vsebovala tudi odprtodostopne vire in tako podprla najradovednejše.

Slovenija s svojimi predpisi sledi politiki Evropske unije o odprti znanosti. Pričakujemo lahko spremembe v povečani dostopnosti tako rezultatov kot samih podatkov raziskav ter s tem povečanje transparentnosti in ponovljivosti znanstvenoraziskovalnega dela. Kje na tej poti odpiranja znanosti in s tem spodbujanja k sodelovalni kulturi znanstvenoraziskovalne dejavnosti vidite največje prednosti?

Prednosti je veliko, čeprav jih v obdobju tranzicije iz konvencionalnega znanstvenega komuniciranja v znanstveno komuniciranje po načelih odprte znanosti marsikdo ne vidi. In tudi upravičeno. S strani raziskovalcev je »zamer« do odprte znanosti več. Največja je verjetno ta, da se je strošek objavljanja rezultatov raziskav prevesil na stran avtorja. Tega stroška prej ni bilo. Knjižnice smo zakupile dostop do znanstvene literature. V tem trenutku je zakup mednarodne znanstvene literature še vedno edini način za celovit dostop do znanstvene literature in avtorji hkrati plačujejo tudi za objavo v odprtem dostopu. Do vseobsegajočega odprtega dostopa je še daleč. Morda pa ne. Slovenska raziskovalna skupnost dela velike korake v smeri odprte znanosti. Odprta znanost znanje izpostavlja strokovni javnosti takoj ali kolikor je mogoče hitro in kolikor je mogoče odprto. Deljenje podatkov je ključno.

Bi lahko z nami delili primer dobre prakse za razširjanje rezultatov projekta v odprtodostopnem načinu?

Zanimiv primer, ne samo širjenja rezultatov raziskav, temveč tudi komuniciranja znanosti, je primer sodelavcev raziskovalne skupine z naslovom raziskave Odnos do cepljenja proti SARS-CoV-2 (2020), ki so o rezultatih raziskave objavili članek v odprtodostopni znanstveni reviji Vaccines, raziskovalne podatke oddali v Arhiv družboslovnih podatkov, objavili strokovni članek v reviji ISIS, poljudnoznanstveni članek v časniku Delo in članek v spletnem časopisu za otroke Časoris.

Menite, da se je Slovenija ustrezno lotila ureditve področja odprte znanosti?

Mislim, da ja. Odprto znanost je uzakonila v Zakonu o znanstvenoraziskovalni in inovacijski dejavnosti, sprejela izvedbeni dokument, tj. Uredbo o izvajanju znanstvenoraziskovalnega dela v skladu z načeli odprte znanosti. Vzporedno je sprejela Resolucijo o znanstvenoraziskovalni in inovacijski strategiji Slovenije 2030 s horizontalnim ciljem Odprta znanost za izboljšanje kakovosti, učinkovitosti in odzivnosti raziskav poglavje o odprti znanosti. Resoluciji je sledil Akcijski načrt za odprto znanost za izvedbo Ukrepa 6.2, ki je podlaga za ustvarjanje pogojev za znanstvenoraziskovalno delo po načelih odprte znanosti.

Katere so po vašem mnenju prednosti deljenja podatkov?

Kot primer bi izpostavila aplikacijo COVID-19 Sledilnik, ko je skupina strokovnjakov, zbranih v znanstvenem društvu Sledilnik ali kako drugače povezanih, začela zbirati podatke za Slovenijo že od prve uradno potrjene okužbe pri nas v letu 2020. Uporabili so javno dostopne podatke, podatke NIJZ in bolnišnic, takšne, ki so javno objavljeni, in takšne, ki so jih bile institucije pripravljene deliti. Nastala je verodostojna aplikacija, ki smo jo uporabljali vsi – državljani in zdravstveni delavci – ter ji zaupali. Luka Renko, pobudnik projekta zbiranja, analize in objave podatkov o širjenju koronavirusa SARS-CoV-2, ki povzroča bolezen COVID-19, je v intervjuju za MMC RTV SLO (6. marca 2025), povedal, da če javna ustanova zbira podatke, če so ti v primeru osebnih in občutljivih podatkov ustrezno obravnavani, ni razloga, da niso javni in na voljo v strojno berljivi obliki. Nekdo lahko z njihovo pomočjo najde unikatno rešitev, ki bo morda pomagala vsem.

[1] Uporabljena terminologija iz predstavitve z naslovom »Projekti občanske znanosti s področja okoljskega zdravja: priložnosti in izzivi na stičišču disciplin« avtorjev: David Kocman, Rok Novak, Jure Ftičar, Johanna A. Robinson, Tjaša Kanduč, Davor Kontić, Janja Snoj Tratnik, Milena Horvat z Inštituta Jožef Stefan, enak izraz je uporabljen tudi v priročniku na spletnem portalu Citizenscience.si, izraz pa je uporabljal tudi M. Pušnik v predstavitvi Načrtujmo projekt občanske znanosti: vloga visokošolskih knjižničarjev pri oblikovanju raziskav, zaznala pa sem ga še na strokovnem posvetu z naslovom »Položaj občanske znanosti in umestitev v okvir financiranja znanstvenoraziskovalne dejavnosti«.

Zapri