Pilotni projekti Univerze v Mariboru za zelen in odporen prehod v Družbo 5.0
Univerza v Mariboru je pridobila 23 pilotnih projektov za zelen in odporen prehod v Družbo 5.0, kateri se bodo izvajali v obdobju 2022-25. Namen pilotnih projektov je tako doseči kurikularno prenovo in spremembe za zeleno, odporno, trajnostno in digitalno povezano univerzo.

Obdobje izvajanje aktivnosti na Univerzi v Mariboru je od 1. 7. 2022 do 31. 12. 2025, vrednost projektov pa je dobrih 24 mio eur. Pilotni projekti Univerze v Mariboru se nanašajo na zmanjšanje neusklajenosti med znanjem diplomantov in potrebami trga dela, saj naslavljajo usklajevanje pričakovanj glede znanja diplomantov s strani trga dela in poklicev prihodnosti na eni ter oblikovanje kompetenc, ki naj bi jih diplomant pridobil z visokošolskim študijem, na drugi strani. Na tak način bodo študijski programi usklajeni s potrebami gospodarstva in družbe, poleg kompetenc, ki jih narekuje trg dela pa bodo pridobili tudi digitalna znanja in kompetence za zeleni prehod.
V mesecu januarju se začne izvajanje novih sedmih projektov, in sicer:
Razvoj prožnih učnih pristopov z mikrodokazili za digitalno in zeleno preobrazbo izobraževanja za prehod v Družbo 5.0
Projekt izvaja Fakulteta za elektrotehniko, računalništvo in informatiko Univerze v Mariboru v obdobju od 1. 1. 2023 do 31. 12. 2025. Projekt primarno naslavlja področja STE(A)M, ki je izkazano kot prioritetno področje Evropske unije in Slovenije. Osredotočajo se na področja elektrotehnike, računalništva in informatike, telekomunikacij, podatkovne znanosti, kibernetske varnosti, visokozmogljivega in visokopropustnega računalništva. Navedena področja so ključna za doseganje digitalne in ter zelene preobrazbe ob prehodu v Družbo 5.0. Osrednji cilj projekta je pilotno približati osnovna in aktualna ekspertna znanja tehnike znotraj in zunaj izobraževalnega sistema v oblikah, ki bodo omogočale različne fleksibilne poti za pridobitev mikrodokazil. Raziskati in preizkusiti želijo možnosti prilagajanja vsebin in struktur posameznih učnih enot in izobraževanj za pridobivanje mikrodokazil identificiranim ciljnim skupinam ter različnim ravnem znanja, nasloviti izziv neenake zastopanosti spolov, in s tem omogočiti učinkovitejši, sodobnejši in kakovostnejši prenos znanja. Osrednja teza, ki jo želijo v sklopu projekta nasloviti je, da lahko v visokošolski izobraževalni prostor, kot je FERI in UM, vpeljejo nove pristope (npr. mikro učne enote, mikrodokazila, asinhrona izvedba itn.), ki bodo omogočili deležnikom, ki primarno niso redni študenti, pridobivanje potrebnih znanj in kompetenc, s katerimi bodo lahko aktivno prispevali k digitalnemu in zelenemu prehodu.
Platforma 5.0 FGPA
Projekt izvaja Fakulteta za gradbeništvo, prometno inženirstvo in arhitekturo Univerze v Mariboru v obdobju od 1. 1. 2023 do 31. 12. 2025. Pilotni projekt predlaga vzpostavitev poizkusne in trajnostno zasnovane pilotne učne platforme PLATFORMA 5.0, temelječe na načelih novega Bauhausa, ki je zasnovana kot povezovalni teritorij znanj in akterjev. V predmetnik bodo vpeljali nove predmete na temo trajnostne gradnje, zelene mobilnosti ter regenerativnega urbanizma in arhitekture in tako pripravili študente na zeleni prehod. Z uporabo IKT-orodja in e-gradiv bodo informatizirali izobraževanje, praktične vsebine pa bodo študenti pridobili s pomočjo modularne in mobilne podaljšane učilnice, zasnovane tako, da bodo omogočala enostaven dostop tudi invalidom, in laboratorij. S pomočjo mobilnih učilnic bodo lahko vsebine zelenega in digitalnega prehoda prenesli tudi širšemu krogu ljudi. Prav tako bodo preko različnih povezovalnih aktivnostih, kot so npr. organizirana predavanja in delavnice, na katerih bodo lahko prestavili svoje konkretne izzive in videnja na fakulteto vabili predstavnike gospodarstva in družbe in jih tudi aktivno vključili v sodelovanje pri izvedbi pilotnega projekta.
Zeleni prehod v podnebno inovativne agroživilske sisteme
Projekt izvaja Fakulteta za kmetijstvo in biosistemske vede Univerze v Mariboru v obdobju od 1. 1. 2023 do 31. 12. 2025. Kmetijstvo in trajnostna proizvodnja hrane sta ključnega in strateškega pomena, a tradicionalna in visoko obremenjena sektorja za našo družbo. Zelen dogovor – Strategija od vil do vilic, ki služi kot osnova za trajnostno pridelavo hrane, ob nevtralnem okoljskem odtisu, bo služil kot izhodišče pri kreiranju novih vsebin za prenovo in posodobitev kurikuluma visokošolskih strokovnih programov 1. stopnje na fakulteti. Vsebine pilotnega projekta so podlaga za prenovo in izboljšanje visokošolskega strokovnega izobraževanja v skladu z novimi in fleksibilnimi učnimi pristopi kot tudi vseživljenjskega učenja, upoštevajoč zeleni prehod v podnebno inovativne agroživilske sisteme. Analizirali bodo vrzeli in izpopolnili obstoječe izobraževalne module ter pripravili dodatne izobraževalne vsebine glede na odziv in potrebe delovnega okolja, osvojena znanja zunanjih udeležencev izobraževanj bodo podprta z izdajo mikrodokazil.
Prožne oblike izobraževanja: zeleni prehod in turizem 5.0
Projekt izvaja Fakulteta za turizem Univerze v Mariboru v obdobju od 1. 1. 2023 do 31. 12. 2025. V sklopu pilotnega projekta bodo testirali rešitve na predstavljene izzive, predvsem pa pridobivali odgovore na vprašanje, kako povezati potrebo po zelenem razvoju turizma in digitalni transformaciji turizma ter le-te ugotovitve prenesli v prožnejše izobraževalne programe. Projekt sestavlja skupno 10 aktivnosti, med katerimi je 7 modulov izobraževanj v obliki mikrodokazil, ki naslavljajo potrebo po prehodu slovenskega visokošolskega strokovnega izobraževanja na bolj odzivne, fleksibilne in ustvarjalne oblike izobraževanja, skladne s širšimi evropskimi cilji po oblikovanju zelene in odporne Družbe 5.0. Moduli izobraževanj so oblikovani v dveh sklopih: prvi sklop predstavljajo vsebine, ki primarno naslavljajo potrebo po zelenem prehodu in zelenih politikah, medtem kot se moduli Vpeljava VR tehnologije v metode poučevanja ter Turistični vodnik za družbo 5.0 primarno ukvarjajo z digitalno transformacijo slovenskega turizma. Moduli so zasnovani interdisciplinarno, z vključevanjem družboslovnih in naravoslovnih predmetov, izvedba pa je načrtovana v sodelovanju s Fakulteto za kmetijstvo in biosistemske vede, Fakulteto za naravoslovje in matematiko ter vključevanjem Pedagoške fakultete UM pri oblikovanju VR/AR metod poučevanja.
Inovativne učne tehnologije za zdravje ljudi in okolja
Projekt izvaja Fakulteta za zdravstvene vede Univerze v Mariboru v obdobju od 1. 1. 2023 do 31. 12. 2025. V pilotnem projektu bodo razvili digitalna učna gradiva v obliki interaktivnih videoposnetkov za visokošolski študijski program 1. stopnje Zdravstvena nega, z uporabo digitalnih učnih gradiv v študijskem procesu bodo poučevali poklicne kompetence in aktivnosti v zdravstveni negi ter na nivoju posameznih aktivnosti predlaganega projekta kvantitativno spremljali učinke uvajanja moderne tehnologije. V okviru pilotnega projekta bodo z uporabo poglobljene tehnologije za izobraževanje študentov različnih študijskih programov in smeri iz različnih fakultet, kakor tudi strokovne javnosti s področja zdravstva, ozaveščali in učili o okoljskih determinantah zdravja.
Zdrav življenjski slog (ZŽS) za trajnostni razvoj in vseživljenjsko učenje
Projekt izvaja Pedagoška fakulteta Univerze v Mariboru v obdobju od 1. 1. 2023 do 31. 12. 2025. V interdisciplinarnem projektu bodo razvijali znanja in kompetence za pripravo in izvajanje športno rekreativnih programov, za promocijo in oblikovanje zdravih prehranskih in spalnih navad za različne starostne kategorije in ciljne skupine. Projekt je naravnan tako, da promovira športno in gibalno dejavnost v naravnem okolju ter omogoča osebnostni razvoj posameznika, boljšo zaposljivost, socialno vključenost ter daje velik poudarek trajnostnemu in zdravemu načinu življenja. Posebnega pomena je tudi izobraževalni vidik, saj promocija in implementacija športa za zdravje pomeni velik odmik od dosedanje prakse, ko se različni deležniki vključujejo v šport predvsem z namenom doseganja športnega (vrhunskega) rezultata. Projekt postavlja v ospredje šport po meri otrok, mladostnikov, družin in starejših, ki poudarja pomen igre in šport kot sredstvo socializacije, hkrati pa se osredotoča na vidik trajnostnega razvoja. Z uspešno zaključenim sodelovanjem v programu bodo udeleženci lažje zaposljivi na trgu dela, saj bodo pridobili kompetence, ki jim bodo povečale možnost zaposlitev na področju športne in rekreativne, kakor tudi izobraževalne dejavnosti. V sklopu pilotnega projekta bodo pripravili interdisciplinarni program (modul) ZŽS za trajnostni razvoj in vseživljenjsko učenje.
Enotna vstopna točka za delodajalce in inovativne oblike sodelovanja s študenti
Projekt izvaja Rektorat Univerze v Mariboru v obdobju od 1. 1. 2023 do 31. 12. 2025. Cilj pilotnega projekta je vzpostavitev enotne virtualne vstopne točke Univerze v Mariboru (UM) za delodajalce in razvoj inovativnih oblik sodelovanja med študenti in delodajalci za učinkovito zaznavanje, prilagajanje in odzivnost UM spreminjajočim se potrebam trga dela na izbranih področjih izobraževalnih in drugih dejavnosti, upoštevajoč načela zelenega in digitalnega prehoda v Družbo 5.0. V pilotnem projektu bodo z aktivnostmi dosegli učinke operativnih ciljev prenove visokošolskega strokovnega izobraževanja s področij zelenega prehoda (deležniki bodo krepili kompetence in reševali probleme v delovnih okoljih, ki bodo naslavljali zeleni prehod, s čimer bodo deležniki razvijali trajnostne vrednote in trajnostne kompetence, ki se bodo v nadaljevanju prenesle v visokošolski sistem, s čimer bomo vzpostavljali okolje za učinkovito izobraževanje za zeleni prehod in omogočili ter spodbujali izobraževanje za zeleni prehod. Kot naslednje bodo naslovili digitalni prehod (vzpostavila se bo digitalna vstopna točka za delodajalce, ki bo zagotavljala e-storitve in povezovanje za študente, potencialne delodajalce in druge deležnike, s tem pa spodbujali razvoj visoko-zmogljivega digitalnega izobraževalnega ekosistema. Pilotni projekt bo nagovoril tudi vseživljenjsko učenje in mikrodokazila (v projekt bodo vključeni študenti in deležniki, ki nimajo statusa študenta, in bodo lahko izpopolnili svoje kompetence, s tem pa pridobili mikrodokazila o opravljenih izobraževanjih). Na strateški ravni bo ob krepitvi kompetenc deležnikov, ki bodo izhajale iz celovite analize potreb delodajalcev, na področju digitalizacije in zelenega prehoda v realnem delovnem okolju ter vzpostavitve enotne digitalne vstopne točke za delodajalce izboljšana prilagodljivost, odzivnost in dostopnost teh storitev za deležnike iz Slovenije in mednarodnega prostora, hkrati pa bo z digitalizacijo porabljeno manj energije in surovin, kar bo vodilo do razvoja visoko-zmogljivega digitalnega izobraževalnega ekosistema.


Oznake
Kategorije
Datum
- 19. Dec 2022