Pilotni projekti Univerze v Mariboru za zelen in odporen prehod v Družbo 5.0
Univerza v Mariboru je pridobila 23 pilotnih projektov za zelen in odporen prehod v Družbo 5.0, kateri se bodo izvajali v obdobju 2022-25. Namen pilotnih projektov je tako doseči kurikularno prenovo in spremembe za zeleno, odporno, trajnostno in digitalno povezano univerzo.
Obdobje izvajanje aktivnosti na Univerzi v Mariboru je od 1. 7. 2022 do 31. 12. 2025, vrednost projektov pa je dobrih 24 mio eur. Pilotni projekti Univerze v Mariboru se nanašajo na zmanjšanje neusklajenosti med znanjem diplomantov in potrebami trga dela, saj naslavljajo usklajevanje pričakovanj glede znanja diplomantov s strani trga dela in poklicev prihodnosti na eni ter oblikovanje kompetenc, ki naj bi jih diplomant pridobil z visokošolskim študijem, na drugi strani. Na tak način bodo študijski programi usklajeni s potrebami gospodarstva in družbe, poleg kompetenc, ki jih narekuje trg dela pa bodo pridobili tudi digitalna znanja in kompetence za zeleni prehod.
Del projektov se je pričelo odvijati že v poletnih mesecih, v oktobru pa so se pričeli naslednji projekti:
Zelena kemija in kemijsko inženirstvo za prehod v Družbo 5.0
Projekt izvaja Fakulteta za kemijsko in kemijsko tehnologijo Univerze v Mariboru v obdobju od 1. 10. 2022 do 30. 9. 2025. Kemija in kemijsko inženirstvo sta pomembni disciplini za zelen in odporen prehod v Družbo 5.0. Naslavljata ključna področja za zeleni prehod, kot so zmanjšanje rabe fosilnih virov in njihovo nadomeščanje z obnovljivimi, zmanjšanje emisij, povečanje energetske in snovne učinkovitosti, razvoj pametnih in funkcionalnih materialov, recikliranje in zapiranje snovno-energetskih tokov, razvoj tehnologij za trajnostno, krožno in regenerativno gospodarstvo, čista voda in varna hrana, podpora zeleni mobilnosti (razvoj materialov za baterije). Glavni cilj projekta je posodobiti visokošolski strokovni študijski program Kemijska tehnologija z vsebinami zelene kemije in kemijskega inženirstva, da bodo kompetence diplomantov skladne s sodobnimi potrebami delodajalcev za prehod v trajnostno, krožno in digitalizirano gospodarstvo in da bodo omogočali hitro in fleksibilno zaposlitev diplomantov na različnih področjih, jih spodbujali k vseživljenjskemu učenju in aktivnemu sodelovanju pri razvojnih aktivnostih za zeleni prehod.
Vpeljava podpornega okolja za vseživljenjsko učenje za trajnostno inženirstvo (Green2Eng)
Projekt izvaja Fakulteta za strojništvo Univerze v Mariboru v obdobju od 1. 10. 2022 do 30. 09. 2025. Trajnostni projekti v resničnem svetu so interdisciplinarni, zato se bodo v okviru pilotnega projekta povezali strokovnjaki Fakultete za strojništvo (FS) in Fakultete za naravoslovje in matematiko (FNM). Cilj je, da se veščine trajnostnega inženirstva, kot so: kritično mišljenje in kritičen odnos do okoljskih problemov, socialne kompetence, komunikacijske in sodelovalne kompetence, poleg družbene, gospodarske in okoljske odgovornosti, s pomočjo projektnih aktivnosti prenesejo v celotno bodočo družbo, še posebej pa v poklicno kariero študentov inženirskih študijev (in inženirjev v praksi). Oblikovana bo interdisciplinarna izobraževalna pot s pomočjo fleksibilnega podpornega okolja za vseživljenjsko učenje za trajnostno inženirstvo. Glavni rezultat pilotnega projekta Green2Eng bo vpeljava sistema podpornega okolja na FS za vseživljenjsko učenje za trajnostno inženirstvo v obliki tečajev s pridobitvijo mikrodokazil. Vsebina tečajev bo prilagojena potrebam gospodarstva, vzpostavljen bo mehanizem za hitro prilagajanje trenutnim in prihodnjim potrebam trga dela.
Zelen in odporen prehod za varno in uspešno družbo
Projekt izvaja Fakulteta za varnostne vede Univerze v Mariboru v obdobju od 1. 10. 2022 do 30. 9. 2025. Cilj aktivnosti projekta je fleksibilno vključevanje vsebin, ki naslavljajo zeleni prehod v konkretne učne enote in študijske vsebine študijskih programov (Varnost in policijsko delo ter Informacijska varnost) in opolnomočenje s kompetencami diplomantov za preventivno in kurativno delovanje na tem področju. Vpeljan bo koncept multisenzornega prostora, ki temelji na modelu učenja z razvojem. Ta spodbuja komunikacijo in interakcijo med sodelujočimi ter jim omogoča, da lahko izrazijo svoje misli in občutke. Cilj takšnega izobraževanja je pridobiti kompetence, ki študentom v nenehno spreminjajočem se trgu dela omogočajo obvladovanje različnih situacij, olajšati doseganje učnih rezultatov in s tem podpreti ustvarjanje in razvoj novih kompetenc. Cilj je razviti kompetenčni model za deležnike, ki sodelujejo v procesih reševanja varnostih problemov v lokalnih skupnostih s poudarkom na partnerskem sodelovanju, ter na tej osnovi oblikovati program v pluralizacijo varnostne dejavnosti usmerjenega izobraževanja. Torej razviti ciljno usmerjeno in konkurenčno kratko usposabljanje za razvoj analitičnih veščin na področju ocenjevanja varnostne ogroženosti/tveganja.
Zelena in digitalna pravna transformacija
Projekt izvaja Pravna fakulteta Univerze v Mariboru v obdobju od 1. 10. 2022 do 30. 9. 2025. Svet se sooča s pomembni izzivi in spremembami, ki zahtevajo prožnejše in potrebam na tržišču in v družbi prilagojene oblike usposabljanja in izobraževanja. Pravo se v teh procesih sooča s pomembnimi izzivi; po eni strani se spreminja način izvajanja pravniškega poklica in s tem povezanih pravnih procesov, kar prinaša pomembne spremembe v presojanju verodostojnosti in avtentičnosti pravnih odločitev (digitalizacija sodnih procesov, elektronsko dokazovanje, pametne pogodbe, čezmejna izmenjava verodostojnih listin, opravljanje pravniškega poklica v digitalnem okolju, zaščita osebnih podatkov itd.), po drugi strani pa pravo nosi odgovornost, da zagotovi konsistentne pravne okvirje za učinkovito implementacijo sprejetih strateških usmeritev in odločitev (prenos ustreznih pravnih norm v nacionalne pravne sisteme, zagotavljanje pravnega nadzora nad izvajanjem itd.). Metodologija izvajanja projekta tako sledi principu stalnih izboljšav, kjer se v enem ciklu zvrstijo faze načrtovanja in izdelave zasnov, pilotnega izvajanja rešitev, preverjanja rezultatov in učinkov ter nadgradnje in konsolidacije rešitev. V treh letih trajanja projekta bosta izvedena dva cikla.
Zelena in digitalna biomedicinska znanja za interdisciplinarno medfakultetno do-izobraževanje študentov ter zaposlenih v biotehnoloških/biomedicinskih podjetjih ali zdravstvu, z namenom učinkovitejšega vključevanja v trg dela
Projekt izvaja Medicinska fakulteta Univerze v Mariboru v obdobju od 1. 10. 2022 do 30. 9. 2025. Hiter razvoj novih biomedicinskih tehnologij (npr. multi-omskih tehnologij, in vitro modelov) igra ključno vlogo pri konkurenčnosti v farmacevtski industriji, biotehnološki industriji, v kliničnih laboratorijih, laboratorijih s področja javnega zdravja itd. Nekatere tehnologije (npr. sekvenciranje naslednje generacije, gensko testiranje, farmakološki testi) postajajo del rutinskega dela in (pred)klinične diagnostike, vendar njihova uporaba zahteva do-usposabljanje zaposlenih, čemur javne ustanove ter podjetja le s težavo sledijo, zato je nujno, da se pridobijo veščine (znanja in kompetence), ki so potrebne v primeru zaposlitve na širšem interdisciplinarnem področju (mikrodokazila in vseživljensko učenje). Prav tako se pri uporabi multi-omskih tehnologij, ki generirajo ogromno število podatkov, potrebujejo nove aplikacije in orodja, za katera so potrebna dopolnilna usposabljanja na področju bioinformatike. Sodobna biotehnološka/biomedicinska podjetja ob učinkovitem obvladovanju tveganj in preprečevanju nesreč znatno manj obremenjujejo okolje kot težka industrija. To zahteva vrhunska znanja in kompetence (npr. varnost pri delu z gensko spremenjeni organizmi) ter sledenje ustrezni zakonodaji (npr. farmakovigilanca). Za zeleni prehod tako obstajajo potrebe po vseživljenskem do-usposabljanju na področju obvladovanja biološke varnosti.
Oznake
Kategorije
Datum
- 7. Okt 2022